Biografie
Sabien Tiels, één van de eerste vrouwelijke Nederlandstalige singer-songwriters én zangeres pur sang, uit haar creativiteit al sinds haar twaalfde in kleurrijke teksten en prachtige lyrische muziek. Haar glasheldere stemkleur, warme uitstraling en uit het leven gegrepen teksten beroeren de harten van vele luisteraars in het theater en op de radio en televisie.
|
In 1995 scoort ze haar eerste grote hit met de gevoelige ballade "Hou je morgen nog van mij". Aansluitend sleept ze de debuutprijs voor de Radio 2 Zomerhit in de wacht.
In 1996 wordt ze finaliste van "Eurosong" en brengt ze meteen ook haar eerste zelfgeschreven full- album uit met als titel "Hou je morgen nog van mij" en daarop de onmiskenbare klassieker "Trein". Al snel wordt Sabien met haar liveband geprogrammeerd op grote festivals als Marktrock, de Lokerse en Gentse Feesten. |
In 1997 wordt "Hier hoor ik thuis" gereleast, een nieuwe full cd waaraan ook mondharmonicalegende Toots Thielemans graag zijn muzikale medewerking verleent. In hetzelfde jaar wordt Sabien door Will Tura uitgenodigd voor een vocaal duet in "Tura in Symfonie" in een nokvol en enthousiast Vorst Nationaal. Bovendien nodigt Johan Verminnen haar even later uit op de Nekka Nacht van 1997 om zijn "Ik wil de wereld zien" te zingen.
In 1999 verschijnt "Ik ben ik", een nog rijper album van eigen hand waaruit de singles "Ik ben ik", "Breek het ijs" en "Leun op mij" op heel wat nationale airplay mogen rekenen. |
In 2000 toert ze als zangeres en toetseniste samen met Wigbert van Lierde, Dirk Blanchaert, Phillipe Robrecht, Kathleen Vandenhout en Piet Vandenheuvel doorheen Vlaanderen in de productie getiteld
“Ode aan betreurde stemmen” waarin pareltjes van o.a. Ann Christy, Wim de Craene en Ferre Grignard alle eer worden aangedaan. |
In 2001 wordt "Tante Emma", haar versie van Wim De Craene’s lied een hit. Haar liefde voor kleinkunst resulteert in haar vierde album "Optie Adoratie", waaruit ze haar dialectversie van "Het Dorp" van Wim Sonneveld in "De Laatste Show" op Eén met verve vertolkt. Een jaar later wordt ze ere-meter van vzw. Autisme Limburg en componeert ze speciaal hiervoor "Jonas", een aangrijpend lied met dito videoclip over de leefwereld van een autistisch jongetje.
In 2003 verschijnt "Ritme van de Tovenaar", waaruit de songs "Eva" en "Jonas" hun weg naar de nationale radio vinden. Voor het project "Een Hart voor Limburg" neemt ze de single en videoclip "Kijk dieper dan wat je ziet" op. |
In mei 2005 wordt ze mama van Pieterjan en brengt ze in 35 theaters een muzikaal eerbetoon aan de een kwarteeuw eerder overleden Louis Neefs.
|
In 2008 verschijnt "De Overkant". Dit album met invloeden van wereldmuziek bevat 12 originele songs voorzien van tekst en muziek door deze eigentijds klinkende kleinkunstenares. "De Overkant"
krijgt gestalte in tal van theaters en op de zomerfestivals wordt Sabien’s creatief schrijfwerk gebracht door haar liveband. Met radiohits als "De Overkant", "Overleven" en "De Bruiloft" én met het gevoelige "Raak me aan" wordt opnieuw de tijdloze schoonheid van haar songs in het licht gesteld. In de zomer 2009 staat ze met haar live band geprogrammeerd op de grootste festivalpodia en de Parkies concerten in Vlaanderen. In 2010 toeren Sabien en haar band met "Meisjes", een programma vol onvergetelijke Vlaamse hits in het gezelschap van Andrea Croonenberghs en Sofie van Moll. |
In de periode 2012 - 2013 worden de singles "Nieuwe man", "Eerste Liefde" en "Vang me als ik val", een samenwerking met hitschrijver Stefaan Fernande gereleast.
|
Onder de vleugels van NEKKA en aan de zijde van Astrid Nijgh, Riet Muylaert en Amaryllis Temmerman toert Sabien in het theaterseizoen 2015, 2016 doorheen de CC’s en speelt ze op festivals waaronder de Gentse Feesten en Dranouter met "Nijghse Vrouwen", een eerbetoon aan Lennaert Nijgh. Door het gigantisch succes van deze voorstelling en op vraag van programmatoren hernemen de dames de voorstelling in het theaterseizoen 2016, 2017.
Voor haar duettenalbum "Mannelijk Schoon" (2016) kroop Sabien in haar schrijverspen samen met door haar erg gewaardeerde muzikale persoonlijkheden als Stef Bos, Rocco Granata, Wigbert, Marcel de Groot, Nol Havens, Johan Verminnen, Stoomboot , Guido Belcanto, Hans de Booij en Berlaen. Enkele songs worden regelrechte radiohits. Niks mis mee (met Wigbert), De reis (met Stef Bos), Kommen Hóle (met Berlaen). Is het dit nu (met Marcel de Groot) staat maar liefst 18 weken genoteerd in de Vlaamse Ultratop 50. |
Een nieuw hoofdstuk breekt aan in de vroege zomer van 2017 als Sabien’s nieuwe manager haar uitnodigt om deel te nemen aan Song City, een internationale songschrijfweek die dat jaar voor de derde maal plaatsvindt. Sabien verrast als getalenteerde songschrijfster en is het absolute hoogtepunt in het afsluitend live-concert.
Resultaat van dat alles volgt een paar maanden later met "Hier en nu", een single die ze schreef met Udo Mechels en Guus Fluit. Met deze song klimt ze meteen tot de hoogste regionen van de Vlaamse charts. Zonder haar eigenheid te verliezen kiest Sabien voor een verfrissend en hedendaags geluid, gedeeltelijk onder de vleugels van de Brits producer Paul Drew, gedeeltelijk in samenwerking met Ward Snauwaert uit ons eigen Vlaamse Hansbeke. In de zomer van 2018 volgt "Jij kent me beter dan ik", een nummer dat Sabien schreef in Engeland, samen met Paul Drew en Jack Duxbury (James Bay, Rag ’n Bone Man). Met deze song overtreft ze het succes van haar "Trein"(1996) in de hitparade (16 weken Vlaamse Ultratop 50). Sedertdien is Sabien permanent in de hitlijsten vertegenwoordigd. Met de single "Eerst geloven en dan zien" (een van de eerste Vlaamse songs voorzien van een geanimeerde videoclip) scoort ze een absolute nummer 1 bij MENT TV. Haar singles zijn in 2018 samen goed voor niet minder dan 37 weken notering in de Ultratop. Op het podium is Sabien zowel te zien met haar eigen shows, als in "Tussen Winter en Wonder" (met Amaryllis Temmerman). |
Met "DANS" heeft Sabien in de zomer van 2019 opnieuw een regelrechte zomerhit op zak. In juni voegt ze aan al die hitsingles nog een aantal steengoede songs toe en verschijnt haar achtste full-
album "LICHT" dat nu verkrijgbaar is. Vanaf september 2019 is er de theatertournee "NATURAL WOMAN, a tribute to Carole King" waarin Sabien haar waardering voor deze grootse liedjesschrijfster uit. Als klap op de vuurpijl ontvangt Sabien eind 2019 voor de song DANS uit de handen van Ment TV, VLAPO en SABAM for Culture de Loftrompet-onderscheiding in de categorie "Beste originele song in 2019". |
Tijdens de lockdown in 2020 neemt Sabien op vraag van haar fans tijdens een home-recording sessie het negende album “Natural Woman, a Tribute to Carole King” op. Enkele tracks als “Will you still
love me tomorrow?” en “Natural Woman” worden gereleast op internationale muziekplatforms als Spotify. Na de pandemie gooit Sabien met haar tiende album “Adelaar” hoge ogen in de nationale radio-hitlijsten. De songs “Adelaar“ en het duet “Als jij het niet meer weet” met Niko Westelinck zijn beide top 10-hits in de Vlaamse hitlijsten. Bovendien ontvangt Sabien hiervoor voor de tweede keer uit handen van Ment TV de Loftrompet-onderscheiding voor beste duet en VTM pikte “Adelaar” op voor de TV-opnames van Tien Om Te Zien. |
In 2024 is ze samen met Lucas Van den Eynde en de klassieke tenor Stefano Cifolelli gastvocaliste tijdens Rocco Sinfonico, een exclusief hommage-concert ter ere van Rocco Granata. Samen met het Flanders Festival Synphony Orchestra onder leiding van meester-dirigent Dirk Brossé en met arrangementen van Michelino Bisceglia geeft ze het beste van zichzelf tijdens de openluchtconcerten.
In het najaar van 2024 gaat Sabien op tournee in de theaters met “Bella Italia”, een muzikaal project met Italiaanse klassiekers en popsongs, ondersteund door een vijfkoppig rasecht Italiaans orkest o.lv. Ad Cominotto. Begin 2025 speelt Sabien samen met de kleinkunst-popband Frimout een aantal liveconcerten in de Vlaamse theaterzalen. Sabien’s professionele uitstraling op het podium als vocaliste en performer, haar kwalitatief vakmanschap in het theater én haar ongebreidelde creativiteit als singer-songwriter (op haar songwriterpalmares staan al meer dan 200 songs) wijzen onherroepelijk op een bijzondere en boeiende persoonlijkheid die in het Nederlandstalige muzieklandschap een tijdloze artistieke constante blijft. |